Apple Mac
Vi lagar din MacBook i Borås
På denna sida hittar du information om reparation av Apples datorer. Vill du hellre se priser för att laga iPhone eller laga iPad kan du klicka här.
Vi reparerar, underhåller och servar dagligen Mac-datorer. Våra Apple-utbildade tekniker certifieras löpande för majoriteten av Apples modeller, exempelvis MacBook Air, MacBook, MacBook Pro, iMac, iMac Pro, Mac mini, Mac Pro och Mac Studio.
Appfix är en Apple-oberoende serviceleverantör¹ vilket innebär att vi kan erbjuda reparationer med originaldelar inköpta direkt från Apple. Vi använder oss av Apples avancerade diagnostik, verktyg och standardiserade processer för att ge er en trygg och säker reparation.
Oavsett om du har en dator som är i behov av skärmbyte, byte av batteri eller om din MacBook helt slutat att starta kan vi hjälpa till. Våra tekniker har stor erfarenhet av felsökning ner på komponentnivå och kan utföra avancerade reparationer av datorns logikkort.
Vi har alltid gratis felsökning och tar aldrig betalt för expresservice. Utöver detta lämnar vi alltid ett års garanti vid reparation.
Tveka inte att ringa oss på 033 – 340 30 30 eller skriva till oss i chatten om du har några frågor eller vill veta mer. Vi finns här för att du ska få tillbaka din dator så snart som möjligt, vare sig du vill genomföra en reparation eller ta fram en offert åt ditt försäkringsbolag.
Hur går jag tillväga?
Beroende på vad du har för problem med din Mac och vad som passar dig bäst erbjuder vi ett par olika alternativ.
Har du möjlighet att lämna in din dator i vår fysiska butik i Borås är det ofta det snabbaste alternativet. Vi har öppet alla vardagar mellan 09:00 till 18:00 och kan ta emot MacBooks som både drop-in och på tidsbokning.
Saknar du möjlighet att besöka oss fungerar det bra att skicka in din MacBook. Enklast skapar du ett ärende på sidan skicka in och kan sedan välja att skicka datorn med egen fraktsedel eller med en av våra. Tänk alltid på att emballera din Mac väl i kartong. När allt är klart för retur skickas enheten åter via DHL till ditt närmsta ombud där du kan hämta ut den med giltig ID-handling.
Vad kommer reparationen att kosta?
Vi har alltid kostnadsfri analys vilket innebär att vi börjar med en felsökning för att ta reda på exakt vad som är fel på datorn. I vissa fall är det ett uppenbart problem, så som en skadad skärm, saknade tangenter, trasig usb-anslutning eller ett dåligt batteri. I vissa fall behöver vi ringa in felet mer exakt, som när en dator plötsligt inte startar eller när bildskärmen blivit svart.
Så snart analysen är klar och vi är helt säkra på vad som behöver bytas ut återkommer våra tekniker med ett kostnadsförslag för reparation.
Godkänner du eller ditt försäkringsbolag offerten påbörjar vi reparationen direkt. Skulle reparationskostnaden visa sig högre än vad du anser datorn är värd och du inte önskar gå vidare med reparation debiteras ingen kostnad för felsökningen.
I de fall där datorn har skickats in till oss tillkommer en fraktkostnad. För aktuella priser se sidan för inskick.
Hur lång tid tar det att reparera min Mac-dator?
Tidsåtgången varierar beroende på vad som behöver göras, handlar det om ett enklare komponentbyte där vi har delar i lager går reparationen ofta på en eller ett par timmar. Behövs mer omfattande felsökning och diagnos, eller om vi först behöver beställa hem reservdelar kan det ta några dagar. Fråga oss gärna om vad vi tror om ditt fall så ska vi ge dig en så bra uppskattning vi kan. Ofta har du tillbaka din Mac snabbare än du tror.
Använder ni äkta originaldelar från Apple vid reparationer?
För att se vår aktuella status hos Apple, besök gärna länken här.
Vilka typer av problem kan ni hjälpa till att lösa?
Jag har ett trasigt logikkort / moderkort?
En av fördelarna med oberoende serviceverkstäder är att vi både har möjlighet att byta ut ditt logikkort och erbjuda reparation av det. I många fall när logikkortet inte fungerar som det ska är det bara en eller ett par komponenter som har gett upp. Genom att diagnostisera och byta ut dessa kan man hålla kostnaderna nere och i många fall även rädda informationen i datorn.
Hur får jag mitt kostnadsförslag?
Vi kommunicerar normalt ut alla offerter (PDF) och serviceuppdateringar genom SMS och e-post.
Hur sker betalningen?
Betalning sker vanligtvis med 30-dagars faktura efter sedvanlig kreditupplysning, men vi har även möjlighet att skicka en betallänk för kortbetalning eller ta emot Swish-betalningar. Vid fysiskt uthämtande i butik finns möjlighet till direktbetalning med kontanter och betalkort.
Kan ni fakturera mitt företag?
Självklart kan vi det, vi lägger gärna upp er som kund och skapar ett konto. Vi är vana vid anpassade rutiner för både attestering och fakturering. Välspecificerad E-faktura med användare och individuell märkning är inget problem.
Utför ni garantiarbeten för Apple?
Vi är en Apple-oberoende serviceleverantör (IRP) och är således inte auktoriserade att utföra garantireparationer för Apple. Har din dator ett fel som du önskar ta genom Apples ett års begränsade garanti eller utökade serviceprogram rekommenderar vi dig istället att kontakta en auktoriserad serviceleverantör (AASP).
Vi kan alltid åtgärda problemet utanför garanti och mot betalning.
Vilka garantier erbjuder ni för era reparationstjänster?
Vi lämnar ett års garanti på våra reparationer, enligt samma villkor som tillverkaren lämnade när enheten var ny. Vi erbjuder ingen försäkring om man oavsiktligt råkar skada sin dator utan rekommenderar er i sådant fall att se om detta kan täckas av hemförsäkring eller liknande.